Wie kan steun uit het Noodfonds aanvragen?
Je komt in aanmerking voor steun van het Noodfonds als je hieraan voldoet:
- Je huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum.
Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400 - (alleenstaande) of € 4.740 - (samenwonend). Daar hoort ook 8% vakantiegeld bij. - Je huishouden heeft een of meer energiecontract(en).
- De energiekosten van je huishouden zijn hoger dan 8 tot 10% van je bruto-inkomen per maand.
Gelden deze voorwaarden voor jou? Dan kun je een aanvraag bij het Noodfonds Energie indienen. Als dit goedgekeurd wordt, betaalt het Noodfonds voor 6 maanden het deel van jouw maandelijkse energierekening boven deze 8 tot 10%.
>> Ga naar website Noodfonds
Doe de Situatie check
Meer informatie over de financiële tegemoetkoming voor je energiekosten vind je op de website van het Tijdelijk Noodfonds Energie. Daar kun je ook de aanvraag indienen zodra het Noodfonds open is. De aanvraag neemt ongeveer een half uur in beslag.
Je kunt ook eerst de Situatie check doen. Zo weet je binnen 2 minuten of je in aanmerking komt voor deze financiële tegemoetkoming. Voor de check heb je de volgende informatie nodig:
- het bruto-inkomen van jouw huishouden;
- jouw maandelijkse energiekosten.
Voor bewoners in Veenendaal-oost bestaan de energiekosten uit twee onderdelen: de kosten voor de warmte die je via DEVO gebruikt en de kosten van de elektriciteit die je via jouw elektriciteitsleverancier gebruikt.
Via Mijn DEVO vind je jouw maandelijkse termijnbedrag voor DEVO terug. De kosten voor jouw elektriciteitsaansluiting en -verbruik vraag je op bij jouw elektriciteitsleverancier.
>> Doe de Situatie check
Bereid je aanvraag voor
Je kunt de aanvraag indienen vanaf het moment dat het Noodfonds opent. Dit is op dinsdag 22 april om 12.00 uur. Houd de website van het Noodfonds hiervoor in de gaten.
Het is verstandig om je aanvraag snel in te dienen. Daarom is het belangrijk om je alvast goed voor te bereiden. Dat kan door de gegevens te verzamelen die je nodig hebt. Zo kan je de aanvraag direct doen als het Noodfonds opent. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:
- Een e-mailadres en telefoonnummer
- Energierekening(en) op naam van een persoon uit het huishouden (voor DEVO-klanten zijn dat de rekeningen van DEVO en van je elektriciteitsleverancier)
- Het bedrag dat je vorige maand betaalde aan energie
- Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar je je energierekening betaalt
- Een DigiD-account van de hoofdaanvrager
- DigiD-accounts van alle personen in jouw huishouden boven de 18 jaar met een inkomen (zij moeten allemaal inloggen tijdens de aanvraag)
Het Noodfonds verwacht dat het druk is tijdens de eerste dagen na de opening. Lukt het door de drukte niet om de aanvraag te doen? Probeer het dan op een later moment nog een keer.
Verrekening steun Noodfonds
Krijg je de steun vanuit het Noodfonds toegekend? Dan wordt dit via DEVO verrekend. DEVO brengt de toelage rechtstreeks in mindering op je maandelijkse energierekening. Je krijgt het geld dus niet vanuit het Noodfonds op jouw rekening gestort.
Mocht je nog vragen hebben over de financiële steun, kijk dan op de website het Tijdelijk Noodfonds Energie.
Hulp bij het aanvragen
Als je hulp wilt bij de aanvraag, kun je contact opnemen met een medewerker bij Geldfit. Of met de lokale stichting Hulpdienst In-Zicht. Zij kunnen je bij de aanvraag ondersteunen.
Word je met je financiën al geholpen door iemand van het Budgetloket? Neem dan contact op met je contactpersoon bij het Budgetloket.