Alle storingen in het warmtesysteem van DEVO worden geregistreerd. Elk jaar geven we op basis daarvan een overzicht van de onderbrekingen in de warmtelevering die er het kalenderjaar daarvoor zijn geweest.
Het complete overzicht van de onderbrekingen in de warmtelevering in 2022 vind je hier.
Hieronder vind je extra toelichting op deze onderbrekingen.
Oorzaak van de onderbrekingen in de warmtelevering
In 2022 zijn er in totaal zeven onderbrekingen van de warmtelevering geweest. Hiervan lag de oorzaak zes keer niet bij DEVO, maar bij een externe factor. De oorzaken van de onderbrekingen waren:
- 4 keer was er sprake van een stroomstoring bij Liander;
- 2 keer was er sprake van schade aan het warmtenet veroorzaakt door een derde partij met een lekkage als gevolg;
- 1 keer was er sprake van een storing in de energiecentrale van DEVO.
Er waren vorig jaar relatief veel storingen. Andere jaren werd de warmtelevering gemiddeld drie keer onderbroken. In 2021 zelfs maar één keer. Helaas waren er in 2022 wat meer onvoorziene omstandigheden door externe factoren.
Duur van de onderbrekingen in de warmtelevering
De meeste onderbrekingen in 2022 waren binnen 4 uur opgelost. De langste onderbreking vond plaats op woensdag 30 november 2022. Deze onderbreking werd veroorzaakt doordat er een boosterpomp beschadigd was geraakt bij bouwwerkzaamheden door een aannemer op Eiland H. Gelukkig was voor de meeste bewoners de onderbreking binnen 6 uur opgelost. Voor 136 huizen duurde de onderbreking zo'n 24,5 uur. Uiteraard was dit heel vervelend, deze huishoudens hebben dan ook een financiële compensatie gekregen. De hoogte van deze compensatie is wettelijk vastgesteld in de Warmteregeling.
Onderbrekingen in de warmtelevering voorkomen
Natuurlijk doen we er alles aan om te voorkomen dat er onderbrekingen plaatsvinden in onze warmteleveringen. Zo monitoren we de werking van de warmtecentrale nauwgezet. Bovendien voeren we regelmatig preventief, correctief en vervangingsonderhoud uit om ervoor te zorgen dat de centrale optimaal werkt.
Mocht je toch een probleem hebben bij de levering van warmte kijk dan op deze pagina met voorbeelden en mogelijke oplossingen. Voor dringende storingen zoals geen warmte, geen warm water of bij een lekkage in de meterkast, is de storingsdienst 24 uur per dag bereikbaar via 0800 – 333 77 75 (gratis).