Storingen in 2024
In 2024 waren er twee onverwachte onderbrekingen van de warmtelevering. In april had de hele wijk tijdelijk geen warmte. Deze storing duurde iets minder dan drie uur. In juli was er ook een onderbreking in onze levering. Deze storing trof 49 klanten. De onderbreking duurde wat langer, bewoners kregen iets minder dan 10 uur geen warmte en koude geleverd.
De oorzaken van de onderbrekingen waren:
- Stroomstoring bij Liander
Op 11 april 2024 viel de DEVO centrale uit door een onbalans in het elektriciteitsnet van Liander. Er moest een externe monteur komen om de centrale weer op te starten. Naar aanleiding van deze onbalans hebben wij metingen uitgevoerd in de centrale. Op basis van de uitkomsten hiervan voeren we gesprekken met Liander om dit in de toekomst te voorkomen.
- Spoedwerkzaamheden bij appartementengebouw de Hooghe Heem
Op 17 juli 2024 ontdekten we een lekkage in het distributienet voor de ingang van appartementengebouw de Hooghe Heem. Dit zijn de appartementen boven winkelcentrum Veenendaal Oost. De bewoners die hier last van hadden, zijn direct geïnformeerd over deze lekkage en over het feit dat er de dag erna spoedwerkzaamheden waren om de lekkage te verhelpen. Op 18 juli is de lekkage verholpen. Op 7 november is dit punt in het distributienet definitief gerepareerd.
Geplande werkzaamheden
Als klant van DEVO heb je recht op een vergoeding bij een langdurige onderbreking in de warmtelevering. Tenzij het gaat om een geplande onderbreking waarover een brief of e-mail gestuurd is. Zo was er door de werkzaamheden op 7 november ook een onderbreking in de warmtelevering voor bewoners in de Hooghe Heem, deze onderbreking was gepland.
We informeerden de bewoners 9 dagen van tevoren dat er op 7 november werkzaamheden aan het distributienet zouden zijn. Wettelijk moeten we bewoners minimaal 3 dagen van tevoren over werkzaamheden informeren. Geplande en op tijd aangekondigde werkzaamheden vallen dus niet onder de compensatieregeling.
Vergoeding in geval van onderbrekingen in de warmtelevering
Je krijgt een vergoeding als de levering van warmte voor een periode van 8 uur of langer aaneengesloten is onderbroken. Eén keer per 12 maanden mag er een storing zijn van meer dan 8 uur zonder dat je recht hebt op een vergoeding. Die storing moet dan wel binnen 24 uur verholpen zijn. Dat is zo vastgelegd in de warmtewet.
De storing van 18 juli bij de Hooghe Heem was binnen 24 uur was opgelost. Bovendien was het voor deze klanten de eerste storing in twaalf maanden die langer dan 8 uur duurde. Daarom hoefde DEVO hier geen vergoeding voor uit te keren.
Voorkomen van onderbrekingen in de warmtelevering
We werken hard om te voorkomen dat we onze warmtelevering moeten onderbreken. Daarom monitoren we de processen in de warmtecentrale nauwkeurig. Bovendien voeren we regelmatig preventief, correctief en vervangingsonderhoud uit. Zo zorgen we ervoor dat de centrale en het distributienet optimaal blijven werken.
Heb je toch een probleem bij de levering van warmte? Kijk dan bij de veelgestelde vragen voor mogelijke oplossingen. Voor dringende storingen is de storingsdienst 24 uur per dag bereikbaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om geen warmte voor verwarming, geen warm water of bij een lekkage in de meterkast. Je kunt de storingsdienst bellen op 0800 – 333 77 75 (gratis).