Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht met vragen die het meest aan ons gesteld worden. Hopelijk vind je hier het antwoord op jouw vraag!

Mijn vraag staat er niet bij…

Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden of twijfel je ergens over? Neem dan gerust contact met ons op via de contactpagina. 

externalId=goudse-veelgestelde-vragen-1.1.1.0.2.2.1&filter[active]=1
Hoe kan ik zien hoeveel warmte en koeling ik gebruik?

In Mijn DEVO heb je altijd actueel inzicht in jouw warmteverbruik. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel warmte je per dag, maand of jaar hebt verbruikt. En je kunt deze vergelijken met jouw warmteverbruik van vorig jaar.  

Het koudeverbruik zit inbegrepen in het vastrecht en meten we niet. Je kunt dit dus ook niet terugzien in het verbruiksoverzicht. 

Ik ben de inloggegevens van Mijn DEVO kwijt. Waar kan ik deze vinden?

Klik op het inlogscherm van Mijn DEVO op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. 

Vul het e-mailadres in dat hoort bij jouw account. Je krijgt dan een mail met een herstellink zodat je een nieuw wachtwoord kunt instellen. 

Ben je vergeten welk e-mailadres gekoppeld is aan Mijn DEVO? Neem dan contact op via info@devo-veenendaal.nl

Hoe meld ik me aan als klant van DEVO?

Verhuis je naar Veenendaal-oost? Welkom in de wijk! Je kunt je online aanmelden voor het warmtenet van DEVO. 

Ga naar Mijn DEVO en kies op het startscherm ‘Een inhuizing doorgeven’. Hierna doorloop je een online formulier. Binnen 2 werkdagen na het indienen van dit formulier en de inhuisdatum (sleuteloverdracht), ontvang je van DEVO een bevestiging van je aanmelding via de mail. 

Let op, als je aanmeldt bij DEVO voor de inhuisdatum (sleuteloverdracht), dan ontvang je de bevestiging later, deze ontvang je binnen 2 werkdagen na de daadwerkelijke inhuisdatum.

Ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?

Via Mijn DEVO kun je je aan- of afmelden als klant. 

Er zijn drie situaties mogelijk: 

  • Inhuizing: Je bent nieuw in de wijk en wil je aanmelden voor DEVO. 
  • Uithuizing – verhuizen buiten de wijk: Je verhuist weg uit Veenendaal-Oost en wil je afmelden bij DEVO. 
  • Uithuizing – verhuizen binnen de wijk: Je verhuist binnen Veenendaal-Oost. Je bent al klant bij DEVO en blijft dat ook, maar wisselt van adres. 

Op de pagina Aanmelden & Verhuizen lees je precies wat je in welke situatie kunt doen. 

Er is een lekkage aan mijn vloerverwarming, vloerverwarmingsverdeler of radiator. Wat kan ik doen?

Als je lekkage aan de vloerverwarming, vloerverwarmingsverdeler of bij een radiator hebt, is het als eerst van belang om het lekken te stoppen en verdere schade te voorkomen. Zet hiervoor de afsluiters van de koude aanvoer, de cv-aanvoer en de cv-retour onder de DEVO afleverset dicht. Dit zijn afsluiters 7, 9 en 10, zie ook de gebruikershandleiding. Alle kranen draai je naar links dicht (met de klok mee). Neem vervolgens contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Ik heb de koeling ingeschakeld en ervaar geluidsoverlast, wat kan ik hier aan doen?

Wanneer je de koeling ingeschakeld hebt en een hard kloppend of borend geluid ervaart in je binnenhuisinstallatie of de afleverset van DEVO, wordt dit meestel veroorzaakt doordat de binnenhuisinstallatie de druk van de koeling niet aankan. Dit geluid komt hoogst waarschijnlijk van te lichte of verkeerde toegepaste componenten in de binnenhuisinstallatie die niet tegen de aanvoerdruk bestand zijn. Het kan zijn dat je hier voorheen geen hinder van had, maar nu wel. Doordat de wijk nog in ontwikkeling en groeiende is, veranderd de situatie en hiermee ook de aanvoerdruk van de koeling. De aanvoerdruk van de koeling is altijd binnen de gestelde aansluitvoorwaarden van DEVO, waaraan je binnenhuisinstallatie moet voldoen.

Indien je dit probleem ervaart, neem dan contact met ons op. Wij kijken graag met je mee hoe dit opgelost kan worden. 

Hoe schakel ik de koeling in?

De manier waarop je de koeling inschakelt, verschilt per woning. Wij adviseren om 1x per jaar over te schakelen naar topkoeling en pas aan het einde van het seizoen weer terug te schakelen naar verwarmen. Zie voor meer informatie over het inschakelen van de topkoeling ons artikel Van winter naar zomer: stel jouw topkoeling in.

Is het mogelijk om een designradiator te plaatsen in de badkamer?

Het is uiteraard mogelijk om een designradiator in de badkamer te plaatsen. Wel moet je er bij de keuze van de radiator rekening mee houden dat de temperatuur van de radiator maximaal 45°C wordt. Ook dient de radiator in combinatie met de vloerverwarming goed te functioneren.

Welke vloerbedekking of afwerking kan ik het beste toepassen?

De meeste woningen in Veenendaal-Oost worden verwarmd en gekoeld via de vloer. De vloerafwerking moet de warmte die via de vloer in de woning komt, zo goed mogelijk doorgeven. Tegels (plavuizen) en PVC kunnen deze afgifte en het comfort het beste waarborgen. De meeste soorten tapijt, laminaat en parket kunnen ook gewoon worden toegepast.

Welke soorten vloerbedekking toe te passen zijn, is afhankelijk van de isolatiewaarde van de vloerbedekking en de onderlaag. Aangezien steeds meer nieuwbouw woningen voorzien zijn van vloerverwarming, spelen fabrikanten van vloerbedekking hier handig op in. Zij zijn door deze ontwikkeling op de hoogte van de mogelijkheden en de beperkingen bij vloerwarming en koeling. Kijk voor meer informatie over laag temperatuur verwarming en advies voor het toepassen van de vloerafwerking op de pagina In jouw woning.

Wat is laag temperatuur verwarming (LTV)?

Laag temperatuur verwarming (LTV) gebruikt water van relatief lage temperatuur om een woning te verwarmen. Dit in tegenstelling tot gewone radiatoren met een cv-ketel waarbij de temperatuur van het water kan oplopen tot wel 90°C. Laag temperatuur verwarming verwarmt ruimtes gelijkmatiger en constanter, via bijvoorbeeld vloerverwarming. Het is daarom ook aan te raden om de thermostaat zoveel mogelijk op een constante temperatuur te laten staan. Daarnaast is laag temperatuur verwarming milieuvriendelijker. En het zorgt voor weinig stofverplaatsing, iets wat ook goed uitpakt voor mensen met gevoelige luchtwegen. Kijk voor meer informatie over laag temperatuur verwarming op onze pagina In jouw woning.

Ik ervaar geuroverlast bij de meterkast/ DEVO afleverset. Wat kan ik hier aan doen?

Als je geuroverlast bij de meterkast ervaart, kan het zijn dat de sifon van de inlaatcombinatie (onder de afleverset van DEVO in de meterkast) droog staat. Hierdoor kan er een rioolachtige lucht vrijkomen. Dit is eenvoudig te verhelpen door de sifon onder de afleverset te vullen met een kleine hoeveelheid water. Het water in de sifon zorgt voor een blokkade waardoor er geen rioollucht in de woning kan komen. Let daarbij op dat de sifon niet overloopt, vaak is een klein glaasje water voldoende. 

De afleverset van DEVO maakt een vreemd en hard geluid, wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat je soms wat geluid van de afleverset van DEVO hoort, zoals een zacht stromingsgeluid van water als er warmtevraag vanuit de woning is. Maar hard geluid uit de afleverset, zoals een hard borend of kloppend geluid bij het tappen van warmwater of wanneer de verwarming aan gaat, is uiteraard niet wenselijk of de bedoeling. Dit kunnen wij verhelpen door de afleverset anders af te stellen. Als je last hebt van hard geluid, kan je via onze contactpagina contact met ons opnemen of meld de storing via onze pagina storing melden. Wij plannen dan een afspraak met je in om het geluid te verhelpen.

Mijn vloerverwarming werkt niet goed. Wat kan ik doen?

De vloerverwarming is eigendom van de woningeigenaar en valt hiermee niet onder de verantwoordelijkheid van DEVO. Indien je problemen ervaart met de vloerverwarming, neem dan contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.

Wanneer de verwarmingsinstallaties goed functioneert, maar sommige ruimtes niet goed verwarmt worden, kan het zijn dat de installatie ontlucht moet worden. Dit kan je mogelijk zelf doen, raadpleeg hiervoor de handleiding van je verwarmingsinstallatie of neem contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Mijn warmtemeter heeft een storing. Wat kan ik doen?

Als de warmtemeter bij de afleverset in de meterkast een storing heeft, verschijnt de melding INFO op de display. Wanneer hier sprake van is, laat het ons dan graag weten. Je kunt via onze contactpagina contact met ons opnemen of meld de storing via onze pagina storing melden

Er is condensvorming (vocht / water) op mijn vloer. Wat kan ik doen?

Als de vloerkoeling is ingeschakeld, kan er condensvorming ontstaan. De vloer wordt dan vochtig. Gelukkig komt dit zelden voor. Maar als het voorkomt, is dit meestal aan het eind van de zomer. Condensvorming ontstaat namelijk bij een combinatie van een hoge luchtvochtigheid, een hoge temperatuur in huis en een koele vloer. Het vocht uit de warme lucht condenseert op het moment dat het in contact raakt met de koude vloer. 

Dit probleem is dus geen probleem dat ontstaat door de warmte/koudelevering van DEVO. En het is ook geen storing in de binnenhuisinstallatie. Het is simpelweg iets dat bij het gebruik van vloerkoeling bij uitzonderlijke weersomstandigheden voor kan komen. Heb je hier last van, dan kun je het volgende doen:

  • Ventileer de ruimtes in huis goed, hiermee zorg je ervoor dat de luchtvochtigheid in huis daalt.
  • Verhoog (tijdelijk) de aanvoertemperatuur van de koeling, hiermee zorg je ervoor dat de temperatuur van je vloer stijgt. Je doet dit door de temperatuur van de koeling op de verdeler van je vloerverwarming (de binnenhuisinstallatie) middels de thermostaatknop te verhogen (bijvoorbeeld tijdelijk naar 18 á 20 graden).
    Of:
    Schakel tijdelijk de koeling uit. Dit doe je door de hendel in de meterkast om te zetten. Vergeet de koeling niet opnieuw in te schakelen op het moment dat je weer wilt koelen.

Aanvullende tip ter voorkoming van condens op de vloer; maak gebruik van een luchtvochtigheidsmeter. Bij een hoge luchtvochtigheid bereik je eerder het dauwpunt (condensatiepunt) dan bij een lage luchtvochtigheid. 

De ideale luchtvochtigheid in huis is tussen de 40 en 60%. Wanneer je de luchtvochtigheid in de woning hoog is of ziet dat de luchtvochtigheid buiten erg hoog is en binnen nog niet, is het aan te raden de aanvoertemperatuur van de koeling tijdelijk aan te passen of de koeling tijdelijk uit te schakelen. Ook voor het (extra) ventileren van je woning is het aan te raden om de luchtvochtigheid geregeld te controleren. 

Heb je vaker last van condensvorming, overleg dan met je installateur. Heb je andere vragen over je binnenhuisinstallatie, neem dan ook contact op met je installateur.

Ik heb lekkage in de meterkast. Wat kan ik doen?

Draai bij een lekkage in de meterkast alle afsluiters onder de DEVO afleverset en de afsluiter van de drinkwaterleiding dicht. Alle kranen draai je naar links dicht (met de klok mee). 

De belangrijkste afsluiters die bij de DEVO afleverset dichtgezet dienen te worden, zijn die van de aanvoer van de warmte, de retour van de warmte/koude en de aanvoer van koude. Dit zijn afsluiters 4, 5 en 7, zie ook de gebruikershandleiding.

Komt het water uit de afleverset van DEVO, neem dan contact op met onze storingsdienst via onze pagina storing melden. Lekt het ergens anders, bel dan je installateur of neem contact op met de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Ik heb geen warm en koud water. Wat kan ik doen?

Als er helemaal geen water uit de kraan komt, kan het zijn dat er een collectieve storing is bij de waterleverancier. Neem in dit geval contact op met het waterleidingbedrijf (Vitens). 

Ik heb geen warm water. Wat kan ik doen?

Als je geen warm water hebt, controleer dan altijd eerst bij meerdere kranen of er geen warm tapwater is. Geven alle kranen geen warm tapwater en wel koud water? Dan is er mogelijk een collectieve storing of een storing in de afleverset van DEVO. 

Als er een collectieve storing bekend is of er is gecommuniceerd dat er een onderbreking in de levering van warmte is, dan hoef je niets te doen. We werken dan hard aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden.

Komt er geen warmwater uit één kraan en uit een andere kraan wel? Dan ligt de oorzaak aan de kraan of in de woning. In dat geval kan jezelf eventueel de kraan vervangen of repareren of neem contact op met een installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.

Ik heb geen verwarming. Wat kan ik doen?

Doet je verwarming het niet? Controleer dan altijd eerst of je warm tapwater hebt. 

Als je wel warm tapwater hebt, dan is de levering van warmte aan de woning in orde en ligt de oorzaak niet aan de afleverset van DEVO. Is dit het geval, neem dan contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning.

Is er naast verwarming ook geen warm tapwater? Dan is er mogelijk een collectieve storing of een storing in de afleverset van DEVO. Als er een collectieve storing bekend is of als er gecommuniceerd is dat er een onderbreking in de levering van warmte is, dan hoef je niets te doen. Er wordt in dat geval hard gewerkt aan een oplossing. Is er geen collectieve storing of onderbreking in de levering van warmte bekend? Neem dan contact met ons. Zie hiervoor onze contactpagina of meld een storing via onze pagina storing melden

Worden er kosten in rekening gebracht om een storing te verhelpen?

Bij een storing aan de warmtevoorziening (warmtapwater/ cv-systeem) kan de oorzaak liggen in de DEVO-installatie of in de woninginstallatie. Indien er sprake is van een storing binnen de DEVO-installatie dan wordt de storing altijd kosteloos verholpen. Als de oorzaak van de storing niet te wijten is aan de DEVO-installatie, is er sprake van een onterechte melding. Bijvoorbeeld als er een storing is in het vloerverwarmingssysteem. Een bezoek voor een onterechte melding wordt door DEVO in rekening gebracht: voorrijkosten € 75,- en een uurtarief van € 70,-.

Hoe snel wordt er gereageerd bij een storing?

De storingsdienst van DEVO stelt alles in het werk om binnen 4 uur na melding van een acute storing, werkzaamheden uit te laten voeren waardoor de storing zo snel mogelijk verholpen kan worden. 

Heeft DEVO een storingsdienst?

Ja, DEVO heeft een storingsdienst. Ervaar je een storing, kijk dan op onze pagina storing melden

Wat gaat er gebeuren als de gasprijs de komende periode gaat dalen? Krijgen bewoners dan geld terug?

Het warmtetarief van DEVO geldt voor het hele jaar. Als de gasprijzen dalen of stijgen kan dit wel effect hebben op het tarief voor komend jaar, maar de prijzen voor dit jaar staan vast en zullen niet gewijzigd worden. DEVO koopt een groot deel van de benodigde energie ruim van te voren in. Hierdoor hebben dalingen of stijgingen van de energieprijzen ook niet direct invloed op de kosten van DEVO. We kijken als onderneming graag naar een langjarig gemiddelde en hopen zo grote tariefwijzigingen voor bewoners te kunnen voorkomen en te dempen. 

Betaal ik meer dan bij een gasgestookte woning?

Op 1 januari 2014 is de Warmtewet ingevoerd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks het maximumtarief vast volgens het Niet-Meer-Dan-Anders-principe. Dit betekent dat de kosten vergelijkbaar zijn met de kosten bij gebruik van gas voor centrale verwarming en warm water. Net als bij gas bestaat het tarief voor warmte uit verbruik en vastrecht. Het vastrecht voor warmte is hoger dan bij gas, maar je betaalt geen apart vastrecht aan een netbeheerder, zoals bij gas. Ook heb je geen kosten voor onderhoud en vervanging van een cv-ketel. De kosten aan de afleverset zoals onderhoud en eventuele vervanging zijn altijd voor DEVO. 

De huidige warmtewet wordt 1 juli 2024 vervangen door de Warmtewet 2.0.

Andere warmtebedrijven hebben andere tarieven dan DEVO. Hoe kan dat?

De verschillende warmtebedrijven in Nederland hebben heel verschillende bronnen voor hun warmte. Sommige warmtebedrijven maken gebruik van restwarmte van industriële processen (bijvoorbeeld van elektriciteitscentrales, afvalverbrandingsovens of grote industriële bedrijven). Vaak hebben deze warmtebedrijven langjarige contracten afgesloten tegen zeer stabiele prijzen. Er zijn ook warmtebedrijven die bijvoorbeeld gebruikmaken van (lokale) biomassa. DEVO maakt gebruik van gas en elektriciteit, deze worden jaarlijks door ons ingekocht. 

Doordat de prijzen van de diverse bronnen (gas, elektra, biomassa en industriële restwarmte) zich anders ontwikkelen, verschillen de kosten van alle warmtebedrijven. En daarmee zijn er dus ook verschillende tarieven.

Wanneer ontvang ik mijn jaarnota?

De jaarnota wordt één keer per jaar opgemaakt.   

Ben jij al langer klant van DEVO (voor 1 januari 2023)? Dan maken we de jaarnota standaard op met de laatste meterstand van het kalenderjaar (op 31 december).  

Ben je na 1 januari 2023 klant geworden bij ons? Dan maken we de jaarnota op nadat je precies één jaar aangesloten bent. Deze datum verschilt dus per klant. 

De jaarnota ontvang je binnen vier weken nadat we je meterstanden hebben verwerkt. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht uiterlijk acht weken na het einde van het contractjaar de jaarnota te versturen.  

Je kunt je jaarnota's inzien via het klantportaal Mijn DEVO Zodra hier een nieuwe jaarrekening staat, krijg je daar ook bericht over via de e-mail. 

Wanneer ontvang ik mijn eindnota?

Een eindnota ontvang je alleen als je verhuist en geen klant meer bent van DEVO. Ga je verhuizen, dan ontvang je deze binnen vier weken nadat jij je hebt afgemeld. We sturen de eindnota nadat we je meterstanden hebben verwerkt. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht uiterlijk acht weken na het beëindigen van het contract je de eindnota te versturen. 

Hoe worden mijn verbruik en de kosten berekend?

Maandelijks brengen wij een voorschotbedrag in rekening. Een voorschotbedrag bestaat uit kosten voor vastrecht (warmte en koude) en het warmteverbruik. Voor het warmteverbruik maken we ieder jaar een schatting op basis van het verbruik uit het verleden eventueel in combinatie met vergelijkbare woningen in de wijk (type en grootte van de woning). 

Eenmaal per jaar stellen we een jaarnota op. Het verschil tussen de betaalde voorschotbedragen en het daadwerkelijke warmteverbruik wordt dan verrekend. Het kan dan zijn dat je moet bijbetalen doordat er meer warmte in de woning is verbruikt dan van te voren ingeschat. Of dat je geld van ons terugkrijgt als er minder verbruikt is dan ingeschat.

Je nota's en jaarrekeningen kun je inzien op het klantportaal Mijn DEVO

Hoe vaak wijzigt DEVO de tarieven?

Op 1 januari van elk jaar wijzigen de tarieven van DEVO. Deze tarieven liggen voor een jaar vast, tussentijds wijzigen is conform de Warmtewet niet toegestaan. 

Ieder jaar publiceert de ACM de maximale warmtetarieven in de tweede week van december. DEVO streeft er ieder jaar naar om de nieuwe tarieven voor het komende jaar voor 24 december te publiceren.  

Hoe zijn de tarieven opgebouwd?

Het warmtetarief voor bewoners bestaat uit een vastrecht tarief (vaste kosten) en een variabel tarief. Het vastrecht tarief is een jaarlijks vastgesteld bedrag dat in rekening wordt gebracht voor het leveren van warmte en koude, ongeacht jouw verbruik. Het variabele tarief wordt alleen berekend over jouw warmteverbruik voor verwarming en warm tapwater. Dit tarief is dus afhankelijk van jouw verbruik. Dit verbruik wordt nauwkeurig gemeten, je betaalt dus alleen het werkelijke gebruik van warmte. 

Meer informatie over de tarieven vind je op onze tarieven pagina.

Hoe komt het tarief van DEVO tot stand?

Als een woning in Nederland op een lokaal warmtenet is aangesloten, worden de volledige integrale kosten voor verwarmen vergeleken met die van een op aardgas aangesloten woning. Dit om te voorkomen dat mensen bij een verwarmingssysteem meer zouden moeten betalen dan bij een gasgestookte woning (Niet-Meer-Dan-Anders-principe). Om dit wettelijk te regelen, is de Warmtewet sinds 1 januari 2014 van kracht. Deze wet beschermt de consument en bepaalt onder andere de maximale warmteprijs. 

De warmtetarieven van DEVO zijn in overeenstemming met de Warmtewet. De Autoreit Consument & Markt (ACM) legt jaarlijkse de maximale warmtetarieven vast die warmtebedrijven mogen hanteren. Daarnaast controleert de ACM ook de naleving van de Warmtewet. 

Meer informatie over de tarieven van DEVO vindt je op onze tarieven pagina

Mijn verwarmingsinstallatie koelt niet. Hoe kan ik dit oplossen?

Controleer eerst of de installatie goed overgezet is naar koelen, zie dit artikel voor de instructies. 

Controleer op de pagina status en storingen of de koeling vanuit het energiehuis ingeschakeld is. Indien je verwarmingsinstallatie goed overgezet is naar koelen en DEVO de koeling ingeschakeld heeft, maar je installatie nog steeds niet koelt, ligt het aan de binnenhuisinstallatie. Neem in dit geval dan contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Waarom is mijn voorschotbedrag verhoogd?

Eén keer per jaar passen we het voorschotbedrag automatisch aan. Het voorschotbedrag wordt mede bepaald aan de hand van het werkelijk verbruik uit het verleden. Het kan dus zijn dat je verbruik hoger was dan eerder ingeschat.   

Ieder jaar op 1 januari gaan bovendien de nieuwe tarieven in. Het kan daardoor ook zijn dat het voorschotbedrag aan hand van de nieuwe tarieven wijzigt. Zelfs als je ingeschatte verbruik hetzelfde blijft. Op de jaarnota worden de verschillende tarieven, verbruiken en de voorschotten met elkaar verrekend. 

Is er iets in jouw situatie veranderd dat invloed heeft op de hoeveelheid warmte die je verbruikt? Dan kun je ook zelf het voorschotbedrag aanpassen in Mijn DEVO. Het voorschotbedrag kun je maximaal 10% naar beneden bijstellen en 50% ophogen. Wil je hiervan afwijken, neem dan contact op via  
info@devo-veenendaal.nl. Wij bekijken en bespreken graag de mogelijkheden met je.  

Let op: Als je het bedrag te ver naar beneden bijstelt, kan het zijn dat je aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen. We verrekenen dit met de jaarnota.  

Kan ik mijn voorschotbedrag zelf aanpassen?

Ja, in Mijn DEVO kun je zelf jouw maandelijkse voorschotbedrag aanpassen.  

Om jouw voorschotbedrag aan te passen, log je eerst in bij Mijn DEVO. Daarna kies je in de menubalk aan de linkerkant de optie ‘Mijn gegevens’. Rechts in het scherm zie je het blok ‘Uw contracten’. Klik daar op ‘Voorschot wijzigen’ en je kunt jouw maandelijkse voorschotbedrag gemakkelijk aanpassen. Wijzig jouw voorschotbedrag door het schuifje naar links (lager maandbedrag) of rechts (hoger maandbedrag) te schuiven. Of vul het gewenste bedrag in bij het invulveld. Klik vervolgens op ‘Opslaan’. 

Het voorschotbedrag kun je maximaal 5% naar beneden bijstellen en 50% ophogen. Wil je hiervan afwijken, neem dan contact op via  
info@devo-veenendaal.nl 

Let op: Als je het voorschotbedrag te ver naar beneden bijstelt, kan het zijn dat je aan het eind van het jaar alsnog moet bijbetalen. We verrekenen dit met de jaarnota. Probeer dus een realistische inschatting te maken wanneer je je voorschotbedrag aanpast. 

De koeling is ingeschakeld en het wordt te koud in de woning. Wat kan ik doen?

Als je in de zomer de koeling hebt ingeschakeld, maar het te koud in de woning is en hiermee niet comfortabel, kan je de thermostaat hoger instellen. De installatie gaat dan pas weer koelen als het warmer in de woning is dan de temperatuur die ingesteld is op de thermostaat. We adviseren om de temperatuur tijdens koelen iets hoger in te stellen dan bij verwarmen, bijvoorbeeld op 22°C. Op deze manier wordt het niet te koud in de woning. Het beste is om zelf te ervaren welke ingestelde temperatuur je prettig vindt in de woning. 

Als jouw vloerverwarmingsinstallatie blijft doorkoelen ondanks dat de ingestelde temperatuur bereikt is, kan het zijn dat de vloerverwarmingsinstallatie niet correct werkt of afgesteld is. Neem in dit geval contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Ik krijg mijn woning niet goed koel. Wat kan ik doen?

De comfortkoeling zorgt voor een koudere vloer waarmee de binnentemperatuur enkele graden verlaagd kan worden. Maar comfortkoeling is geen airco. Een goede werking van de koeling is sterk afhankelijk van de ligging en het gebruik van de woning. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je op warme en hete dagen de warmte en het zonlicht zoveel mogelijk buiten houdt, door ramen en deuren dicht te houden en goede zonwering te gebruiken. 

Kijk eventueel voor meer tips om je woning koel te houden eventueel ook op de website van milieucentraal.

Wanneer wordt de levering van koeling in- en uitgeschakeld?

Wanneer de gemiddelde temperatuur in het voorjaar overdag meerdere dagen achter elkaar boven de 18°C is en de gemiddelde nachttemperatuur boven de 7°C is, schakelt DEVO de koeling in. Wanneer in het najaar de gemiddelde temperaturen voor een langere tijd onder deze eerder genoemde temperaturen is, schakelen we de levering van koeling weer uit.

Kan ik koeling het hele jaar door gebruiken?

Je kan vloerkoeling niet het hele jaar door gebruiken. Een deel van het jaar is de koeling uitgeschakeld.

In de tussenseizoenen (lente en herfst) raden wij het ook af om de koeling te gebruiken, in deze periodes kan de temperatuur erg variëren. Het kan dan voorkomen dat je overdag de wens hebt om de woning te koelen en als de zon onder is juist de wens ontstaat om de woning te verwarmen. Hierdoor kan de warmte afname erg stijgen en je kosten voor warmteverbruik hierbij ook enorm toenemen. Om te voorkomen dat je als bewoner onnodig veel kosten in de tussenseizoenen gaat maken, laten wij in deze periode de koeling nog uitgeschakeld staan. 

Ook zonder de vloerkoeling kun je in de tussenseizoenen een aangenaam binnenklimaat hebben en behouden. Doe je ramen (en deuren) open als het buiten afkoelt en maak overdag gebruik van zonwering om de warmte buiten te houden. Sluit bijvoorbeeld je gordijnen op hele zonnige dagen. 

Door een deel van het jaar de koeling uit te schakelen bespaart DEVO ook kosten. Het transporteren en het maken van de koeling kost namelijk veel energie. Daarnaast wordt de retour van de koeling vermengt met de retour van de warmte, waardoor er meer energie nodig is om de retour uit de wijk opnieuw op te warmen. Door de koeling een deel van het jaar uit te laten, besparen wij veel energiekosten. Door kosten te besparen kunnen wij onze energietarieven lager houden.

Hoe werkt topkoeling?

Bij koeling stroomt er kouder water in plaats van warm water door de leidingen van de vloerverwarming. Het water dat DEVO levert voor de koeling is circa 16°C. Dit water wordt in de vloerverwarmingsverdeler in jouw huis gemengd met warmer retourwater. Dit is om ervoor te zorgen dat er geen condens vormt op jouw vloer. Het water krijgt uiteindelijk een temperatuur van ongeveer 18°C. Hiermee koelt de vloer af, waarmee ook de binnenhuistemperatuur verlaagd kan worden. 

De koeling van DEVO is geen airco, het koelt vergelijkbaar met 'topkoeling' de woning met als doel het afvlakken van de temperatuurtoppen in het dagelijkse verloop van de binnentemperatuur. Dit houdt in dat op hete en warme dagen, het op het heetst van de dag circa 5°C koeler in de woning is dan buiten; dit is echter wel volledig afhankelijk van de ligging en gebruik van de woning. 

Kan ik mijn eigen temperatuur instellen?

In elke woning dient een thermostaat aanwezig te zijn waarmee je de binnenhuistemperatuur in kunt stellen. Als je vragen hebt over het instellen van de thermostaat of de binnenhuisinstallatie, neem dan contact op met je installateur of de eigenaar (verhuurder) van de woning. 

Is DEVO ook verantwoordelijk voor de werking van mijn (vloer)verwarmingsinstallatie?

Nee, DEVO is niet verantwoordelijk voor het (goed) functioneren van de vloerverwarmingsinstallatie. DEVO is verantwoordelijk voor het leveren van warmte (en koude) en voor het goed functioneren van de afleverset. De binnenhuisinstallatie achter de DEVO afleverset is de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar.  

Heb ik vloerverwarming in mijn woning?

De woningen in Veenendaal-oost maken gebruik van het zogenaamde laag temperatuur verwarmingssysteem (LTV) met de mogelijkheid tot koeling. Het toepassen van vloerverwarming is uitermate geschikt voor dit systeem. Voor veruit de meeste woningen in Veenendaal-oost geldt dan ook dat er vloerverwarming is toegepast. De bouwer / installateur of de eigenaar (verhuurder) van jouw woning is verantwoordelijk voor het aanleggen van het verwarmingssysteem. Daarom kan de bouwer, installateur of verhuurder je meer vertellen over het verwarmingssysteem in de woning. 

Klopt het dat ik bij het tappen van warm water een kleine piek warm water tussen het koude water door krijg?

Eén van de eigenschappen van een collectief warmtenet zoals het DEVO warmtenet, is dat je bij het tappen van warm water niet direct warm water geleverd kan krijgen. Op de afleverset zit een warmhoudstand om deze op temperatuur te houden. Afhankelijk van de afstand tussen de kraan en de afleverset is er meestal binnen 20 seconden doorlopend warm water van circa 58°C. Conform de richtlijn mag dit maximaal 35 seconden duren voor je warm tapwater hebt.  

Door de warmhoudstand in de afleverset, voor het op temperatuur houden van de afleverset, kan het voorkomen dat er in het begin bij het tappen van warm water een korte, kleine piek aan warm water is, waarna deze weer koud wordt. 

Van welke factoren is het warmteverbruik afhankelijk?

Het warmteverbruik in elke woning is afhankelijk van de volgende factoren:

Grootte van de woning en woningtype
De grootte van de woning is bepalend voor het warmteverbruik. Ook het soort woning speelt daarin een rol. Heb je bijvoorbeeld een hoekwoning? Dan is het warmteverbruik doorgaans hoger dan een rijwoning in verband met de vrijere ligging.

Samenstelling van het huishouden
Een gezin met 2 kinderen verbruikt veelal meer dan een tweepersoonshuishouden (op basis van identieke woningen en gelijk douchegebruik)

Persoonlijke comfortbehoefte
Het gebruik van warm water heeft een belangrijke invloed op het warmteverbruik. Bij het gebruik van een bad ligt het warm watergebruik - en dus ook het GJ-verbruik - vaak hoger dan bij een douche. Ook de capaciteit van een douchekop is bepalend. Hoe groter de capaciteit van de douchekop, hoe groter de warmwaterbehoefte en hoe hoger het energie- en waterverbruik is. Bij een regen/stortdouche ligt het energieverbruik een stuk hoger dan bij een waterbesparende douchekop.

Droogstoken
Wanneer een nieuwbouwwoning wordt opgeleverd zit er nog veel vocht in de woning. Daardoor is in het eerste jaar na oplevering meer warmte (energie) nodig om het huis te verwarmen. Het warmteverbruik is daarom in een eerste stookjaar aanzienlijk hoger.

Weersomstandigheden
Een groot deel van het warmteverbruik vindt plaats tijdens de koudste dagen van het jaar. Een strenge of zachte winter maakt om die reden een groot verschil in het warmteverbruik en de uiteindelijke eindafrekening.

Het hangt dus mede af van de woning en de persoonlijke comfortbehoefte hoeveel warmte er verbruikt wordt. Dat is voor iedereen verschillend: het warmteverbruik (GJ-verbruik) kan hierdoor sterk variëren.

Hoe wordt het verbruik van warmte gemeten?

In de meterkast is een afleverset geplaatst van DEVO. De afleverset is uitgerust met een warmtemeter. Deze meter registreert het warmteverbruik voor het verwarmen van de woning en voor het verwarmen van tapwater. De warmtemeter wordt minimaal eenmaal per dag op afstand uitgelezen. De warmtemeter is van te voren geijkt en meet de warmte in gigajoule (GJ) die achterblijft in de woning. Op basis van deze metingen wordt het warmteverbruik jaarlijks middels de jaarnota afgerekend.

Het verbruik per woning is uiteraard verschillend. Dit is onder andere afhankelijk van de grootte en het type van de woning, de persoonlijke comfortbehoefte, het warmwaterverbruik en de samenstelling van het huishouden. Ook de weersomstandigheden zijn van grote invloed. Een groot deel van het verbruik vindt plaats tijdens de koudste dagen van het jaar. Een strenge of zachte winter maakt om die reden een groot verschil in jouw eindafrekening. 

Waar bevindt zich de afleverset van DEVO in mijn woning?

De afleverset van DEVO is geplaatst in de meterkast. Bij appartementen is de afleverset vaak in een aparte kast naast de meterkast geplaatst. 

Hoe werkt de afleverset van DEVO?

De afleverset van DEVO is vergelijkbaar met een cv-ketel. De afleverset laat warmte door naar de woning zodra hier vanuit de woning vraag naar is. Dus wanneer je de verwarming aanzet of warm water gebruikt. Het warme water wordt in de afleverset gemaakt door koud drinkwater met een warmtewisselaar te verwarmen. Ook wordt er warm water vanuit de afleverset aan de verdeler van de vloerverwarming geleverd. 

Het afnemen van warm drinkwater en warmte voor de vloerverwarming kan niet gelijktijdig uitgevoerd worden, de afleverset is zo ingesteld dat warm drinkwater altijd voorrang krijgt.  

Wordt er rekening gehouden met de extra kosten door elektrisch koken?

Er wordt rekening gehouden met extra kosten voor koken op elektriciteit, dit is meegenomen in de berekening van de tarieven gebaseerd op het “Niet-Meer-Dan-Anders" principe conform de Warmtewet.

Kan ik op gas koken in Veenendaal-oost?

Nee, in Veenendaal-oost is er geen aardgasaansluiting. Je kookt daarom op een elektrische kookplaat, bijvoorbeeld keramisch of inductie. Heb je pannen waarmee eerst op gas gekookt werd of ga je nieuwe pannen kopen? Laat je dan bijvoorbeeld bij een kookwinkel goed informeren of je jouw pannen goed kunt gebruiken op je elektrische kookplaat. 

Wat is een warmtepomp?

Een warmtepomp is te vergelijken met een omgekeerde koelkast. Binnen in een koelkast is het koud, omdat de warmtepomp de warmte van binnen naar buiten transporteert. Daarom is het rooster aan de achterkant altijd warm. Dit systeem is gebaseerd op het principe dat gas opwarmt als je het onder druk zet en afkoelt als je de druk vermindert (zoals een spuitbus met slagroom afkoelt als je ermee spuit). De warmtepomp geeft de warmte die vrij komt af aan de lucht achter de koelkast of aan het water in een verwarmingssysteem. 

Stel dat de elektriciteit uitvalt, is er dan nog warmtelevering?

Als de elektriciteit uitvalt in Veenendaal-oost, valt ook de elektriciteit in het Energiehuis weg. Hierdoor kan er tijdens een stroomstoring geen warmte geleverd worden. 

De betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet in Nederland is erg hoog. De gemiddelde uitval van elektriciteit in Nederland bedraagt minder dan 30 minuten per jaar. Maar we zien de laatste jaren in Veenendaal-oost de stroomuitval toenemen. Dit komt door netcongestie (overbelasting van het elektriciteitsnet) op het onderstation waar de wijken Buurstede en Veenderij aangesloten zijn. Liander is momenteel hard aan het werk om dit op te lossen en de capaciteit van het onderstation en het elektriciteitsnet uit te breiden. 

Is aansluiting op het collectieve warmtenet van DEVO verplicht?

In heel Buurtstede en een groot deel van de Veenderij is de aansluiting op het warmte- en koudesysteem van DEVO verplicht. De aansluitplicht is vastgelegd in de exploitatieovereenkomst met de Gemeente Veenendaal. Ook in Groenpoort gaat een aansluitplicht gelden. 

Hoe betrouwbaar is de warmtelevering?

De warmtelevering is zeer betrouwbaar. De warmte in het Energiehuis wordt geproduceerd door de warmtepompen in combinatie met warmte- en koude opslag (WKO) en met de warmtekrachtcentrale (WKK). Voor het geval er een storing is in de warmtepomp en / of de WKK zijn er als back-up ook nog twee grote gasketels in het Energiehuis. De installatie voor de levering van warmte wordt continu bewaakt en gecontroleerd. Bij storingen kunnen direct de back-up gasketel units worden ingeschakeld, deze staan permanent stand-by.

Sinds 1 januari 2014 is de Warmtewet van kracht, hierin ligt de borging van warmtelevering ook vastgelegd. De warmtewet beschrijft hoe consumenten en bedrijven extra beschermd worden. Belangrijk onderdeel hierin is de leveringszekerheid. De Warmtewet regelt dat klanten die aangesloten zijn op stadswarmte deze gegarandeerd geleverd krijgen. DEVO waarborgt de continuïteit van de leverantie daarom altijd minimaal conform de Warmtewet.

Levert het energiesysteem van DEVO ook kraanwater?

Nee, DEVO levert alleen de warmte voor het maken van jouw warme kraanwater. In de meterkast vind je de afleverset van DEVO. Hier wordt met een warmtewisselaar koud drinkwater verwarmd. Maar het water zelf wordt geleverd door het waterleidingbedrijf (Vitens). Het waterverbruik betaal je dan ook rechtstreeks aan Vitens. 

Ik krijg compensatie uit het Noodfonds Energie. Hoe wordt dit verrekend?

Als jij een hoge energierekening hebt in verhouding tot jouw inkomen, kun je gebruik maken van het Tijdelijk Noodfonds Energie. Is jouw aanvraag goedgekeurd, dan betaalt het Noodfonds een deel van jouw maandelijkse energierekening. Dit wordt via DEVO verrekend.  

De steun geldt voor de 6 maanden na goedkeuring van jouw aanvraag. Het verschilt dus per aanvraag in welke maanden je de steun ontvangt. Je krijgt het deel van je maandelijkse energierekening vergoed dat meer is dan 8 of 10 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen van jouw huishouden. De vergoeding wordt in mindering gebracht op je DEVO factuur. Dat betekent dat je minder geld aan DEVO hoeft te betalen voor de warmte die jij hebt verbruikt. 

Waar kan ik mijn klantnummer vinden?

Je klantnummer staat in welkomstmail met het contractoverzicht die je ontvangt na je aanmelding. Ook staat je klantnummer bovenaan onze emailberichten over een voorschot, afrekening of andere factuur. Bovendien kun je het klantnummer op de pagina ‘Mijn gegevens’ in Mijn DEVO vinden. 

Lukt het je niet om je klantnummer te vinden? Neem dan contact met ons op via info@devo-veenendaal.nl.